10 vragen aan Jantien Klok Onsnhoordholland

10 vragen aan Jantien Klok

Wie ben je en waar kom je vandaan?

Mijn naam is Jantien Klok en ik ben geboren in Emmen. Na wat omzwervingen ben ik  uiteindelijk terechtgekomen in Hilversum

Wat zijn je hobby’s/interesses?

Ik heb eigenlijk teveel hobby’s om te noemen: kleding ontwerpen, knutselen, handwerken, noem maar op. Als ik maar met m’n handen bezig ben. Helaas heb ik daar op dit moment te weinig tijd voor.

Waar kennen mensen jou nog meer van?

Sommigen kennen me misschien nog wel als directiesecretaresse van Nefit-Fasto, maar dat is al lang geleden. Misschien dat ik iets bekender ben als agent van diverse modemerken. Zo ben ik mijn bedrijf ooit begonnen. In de zware tijden van de kredietcrisis, toen er nauwelijks nog brood viel te verdienen in de mode, heb ik in overleg met mijn echtgenoot besloten het roer om te gooien en me te richten op de huidige activiteiten. En daar heb ik nooit spijt van gehad.

Hoe heet je bedrijf?

Designfashionline. Een naam die alle elementen van onze dienstverlening in één woord samenvat.

Wat doet jouw bedrijf

Designfashionline realiseert  private label kledingcollecties voor winkels en modemerken. We assisteren bij het creëren van de collectie, regelen het maken van patronen en proefmodellen en begeleiden de productie van de uiteindelijke modellen. Dat doen we voor winkels die een eigen kledinglabel willen realiseren, maar ook voor de (grotere) modemerken. Recent  hebben we daar nog een derde loot aan toegevoegd: het verzorgen van complete bedrijfskledingcollecties. We zijn actief in het midden- en hoog segment.

Hoe lang bestaat je bedrijf?

Het bedrijf bestaat al sinds vele jaren, maar de activiteiten rondom private labels doen we nu iets meer dan drie jaar. Daar zijn we op kleine schaal mee begonnen, maar inmiddels hebben we ruim veertig kleine en iets grotere klanten.

Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?

De mode heeft me altijd enorm geïnteresseerd. En toen ik een aantal jaren geleden de kans kreeg om op eigen benen te staan, heb ik die dan ook met beide handen aangepakt. Dat het uiteindelijk deze activiteiten zouden worden, kon ik in het begin natuurlijk niet bedenken. Maar alle fasen die het bedrijf heeft doorlopen, hebben me wel de kennis en ervaring opgeleverd die ik nu dagelijks in de praktijk kan brengen.

Wie zijn jouw klanten?

Dat zijn voornamelijk modewinkeliers en kleinere modemerken. Die moeten een eigen positie zien te verwerven te midden van het geweld van de grotere concurrenten. En dat valt niet mee, omdat feitelijk het gros van de kledingindustrie is gericht op het verwerken van grote aantallen. Het is in de regel allemaal massaproductie en om in die turbulente wereld je weg te vinden voor het creëren en produceren van relatief kleine collecties voor een aantrekkelijke prijs is een tijdrovende klus. Dat is dus de nichemarkt die wij hebben gevonden.

Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?

Het zijn niet de gemakkelijkste tijden voor winkeliers en modemerken; de concurrentie is zwaar en de invloed van webwinkels laat zich meer en meer voelen. Meer dan ooit is er de behoefte aan onderscheidend vermogen. De onderlinge concurrentie lijkt zich dan ook vooral op prijsniveau af te spelen en dat is voor (relatief) kleine winkels en merken nooit positief.

Elke branche wordt gekenmerkt door generalisatie en specialisatie, oftewel aanbieders van ‘massaproducten’ tegen zo laag mogelijke prijzen en aanbieders van gespecialiseerde producten, waarvan de marges een stuk aantrekkelijker zijn. Veel winkeliers en merken ontdekken dat ze de strijd met grotere concurrenten dreigen te verliezen en zijn dus op zoek naar toegevoegde waarde die ze hun specifieke klantengroep kunnen bieden. Eén van de oplossingen voor dit nijpende probleem is de creatie van een exclusief en uniek eigen modelabel.

De collecties die Designfashionline verzorgt vallen op door kwaliteit, draagcomfort én de mogelijkheid in te spelen op individuele klantenwensen. De dienstverlening gaat zelfs zo ver, dat tegen een relatief kleine meerprijs individuele kledingstukken onder eigen label kunnen worden vervaardigd. Dat eigen label wordt daardoor een zeer effectief instrument voor klantenbinding. De meerprijs van de betreffende kledingstukken wordt daarmee gerechtvaardigd door het unieke design, de kwaliteit van stof en naaiwerk en de perfecte pasvorm.

Meer en meer winkels en merken ontdekken de mogelijkheden van dergelijke eigen collecties. De vraag naar deze methoden om de winkel of het merk een eigen gezicht te geven, is in de laatste jaren dan ook explosief gestegen.

Wat zijn je verdere ambities?

Natuurlijk willen we het klantenbestand graag verder uitbreiden en de dienstverlening verbreden. Maar we willen wel gecontroleerd en gestructureerd groeien. In dit specifieke vakgebied kun je alleen succesvol zijn als je je klanten de volle 100 procent aandacht kunt geven en vervolgens topkwaliteit levert. Elke andere aanpak is gedoemd te mislukken. Het is dus voor ons onmogelijk te snel te groeien omdat we dan niet meer aan onze uitgangspunten kunnen voldoen. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat nieuwe klanten altijd welkom zijn. Graag zelfs.