10 vragen Stephanie Aukes

10 vragen aan Stephanie Aukes

Wie ben je en waar kom je vandaan?

Mijn naam is Stephanie Aukes. Ik ben free publicity coach en media expert en eigenaar van een PR-bureau in Amsterdam. Ik ben geboren en getogen in Eindhoven. Vanaf jongs af aan wilde ik altijd al in Amsterdam wonen. De eerste stap richting de randstad zette ik door Communicatiemanagement in Den Haag te gaan studeren. Na mijn studie ben ik direct naar Amsterdam vertrokken. Ik woon hier inmiddels alweer bijna 13 jaar.

Wat zijn je hobbies/interesses?

Ik ben een echte muziek fan. Ik ben gek op 90’s R&B en soul, of de muziek van nu met een ‘hint’ naar het geluid van toen. Ook houd ik van ‘conscious hip-hop’. Je zult me dan ook zeker tegen komen bij concerten. Laatst was ik bijvoorbeeld in de Melkweg voor een concert van de Amerikaanse zangeres JoJo. Daarnaast ben ik gek op dieren. Ik heb twee hangoorkonijnen die los lopen in huis. Als twee kleine hondjes lopen ze de hele dag achter me aan.

Waar kennen mensen jou nog meer van?

Ooit ben ik in de PR begonnen door onder meer Nederlandse artiesten te helpen met hun PR. Ik begon dat in mijn vrije tijd naast mijn vaste baan te doen. Dat werd meteen een succes. Veel artiesten wilden met me samenwerken en zo heb ik een groot netwerk in de muziek opgebouwd. Mijn achtergrond is communicatie maar heb ook redactionele ervaring. Zo heb ik voor verschillende on- en offline magazines de hoofdredactie gevoerd, artikelen geschreven en interviews gedaan met opkomende en gevestigde nationale- en internationale artiesten.

Hoe heet je bedrijf?

Mijn bedrijf heet Supastar-pr.

Wat doet jouw bedrijf?

Als free publicity coach begeleid en leer ik zelfstandige professionals en MKB-bedrijven hoe zij free publicity voor hun business kunnen genereren. Media-aandacht op de radio, televisie, in kranten, (online) magazines vergroot de naamsbekendheid en expert status van ondernemers en helpt bij het sneller aantrekken van nieuwe klantenMijn klanten verschijnen in media als: Telegraaf, FD, Metro, RTL Late Night, Pauw, VROUW Magazine Linda, Libelle, Viva, Sprout en NU.nl. Ik heb verschillende programma’s en trainingen ontwikkeld om ondernemers de fijne kneepjes van het PR-vak te leren zodat zij hun business met gratis publiciteit een enorme boost kunnen geven.

Hoe lang bestaat je bedrijf al?

Sinds 2007.

Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?

Toen ik nog in loondienst was, droomde ik altijd van een eigen bedrijf. De gedachte dat ik het verschil zou kunnen maken voor meerdere klanten en het werk zou kunnen doen wat ik echt wilde en waar ik in zou kunnen uitblinken. Dat was altijd al een diepe wens van mij. Ook de vrijheid en het ‘zelf de touwtjes in handen hebben’ idee lonkten. Het heeft echter nog even geduurd voordat ik de grote stap heb durven zetten. Financieel gezien was het natuurlijk ook een spannend avontuur want ik nam afscheid van een goed vast inkomen dat iedere maand netjes op mijn bankrekening gestort werd. Ik geloof dat ik 30 was toen ik de sprong in het diepe gewaagd heb. En het besluit om 100% ondernemer te worden, daar heb ik nooit één seconde spijt van gehad.

Wie zijn jouw klanten?

Ik begeleid met name zelfstandige professionals zoals boek auteurs, sprekers, gezondheidsdeskundigen, therapeuten, coaches, trainers en andere adviseurs die een autoriteit en de ‘go to expert’ willen worden op hun vakgebied. Daarnaast heb ik een ‘soft spot’ voor het begeleiden van start-ups met een innovatief idee.

Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?

Het is vooral de klik die ontstaat tussen mij en de klant. Potentiële klanten bied ik een gratis 15-minuten PR-consult aan ter kennismaking. Ik kijk dan naar de nieuwswaarde van een ondernemer, vraag naar zijn/haar wensen en geef advies of ik denk dat free publicity de beste stap is of dat de ondernemer zich beter (eerst) op een ander PR/marketing-aspect kan richten. Dat advies wordt zeer gewaardeerd en levert mij veel leuke, nieuwe klanten op. Ook bevelen veel van mijn klanten mij aan in hun netwerk, wat is er mooier dan dat, en hoor ik geregeld dat mijn lange testimonallijst op mijn website en op Linkedin erg goed werken. Daarnaast kiezen klanten natuurlijk ook voor een samenwerking met mij omdat ze op mijn website zien hoe succesvol mijn klanten in de media verschijnen en wat al die aandacht hen daadwerkelijk oplevert.

Wat zijn je verdere ambities?

Het is mijn droom om 100.000 ambitieuze zelfstandige professionals te leren hoe zij kunnen samenwerken met de media om free publicity te krijgen. Mijn doel is om de brug tussen journalisten en ondernemers te verkleinen. Veel ondernemers willen graag gratis publiciteit genereren maar hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Ik wil hen die handvatten bieden door ze te leren wat nieuwswaarde heeft en hoe je nieuwswaarde kunt creëren. Journalisten zijn namelijk altijd op zoek naar nieuwswaarde, interessante verhalen en kennis van experts. Om mijn doel te bereiken, lanceer ik op mijn verjaardag 14 mei 2016, een laagdrempelige online free publicity training speciaal voor zelfstandige professionals. De training heet ‘Kraak de mediacode’ en leert deze groep ondernemers hoe zij voor hun business en expertise een leven lang free publicity kunnen genereren.