Marketing vragen doelgroep

28 dingen die je MOET weten over jouw ideale klanten

Mijn eerste bedrijf ben ik gestart in 2012. Als ik terug kijk op die eerste periode, heb ik ongeveer alle klassieke beginnersfouten gemaakt die er zijn. Hoewel het algemeen bekend is dat het hebben van een heldere doelgroep heel belangrijk is, heb ik er in het begin ook moeite mee gehad om echt te (durven) kiezen. Dit zorgde voor een hele hoop marketinginspanningen en losse acquisitie, die eigenlijk weinig opleverden. Het hebben van een heldere doelgroep helpt mij om veel gerichter aan de slag te zijn, makkelijker de juiste klanten naar me toe te trekken en ook beter mensen te kunnen helpen.

Zo goed als elke ondernemer waar ik in de afgelopen jaren mee heb gewerkt, vond het heel erg lastig om deze belangrijke beslissing te nemen. Veel voorkomende struikelblokken zijn bijvoorbeeld een heel waardevol product (of dienst) hebben, maar het aan de verkeerde klant proberen te verkopen, of een juiste doelgroep hebben, maar niet weten hoe exact met hen te communiceren of hoe ze te bereiken.

Mocht jij hier ook tegenaan lopen, wees gerust, je bent dus niet de enige. En belangrijker, er is een oplossing voor!

Zonder enige uitzondering staat de klant bij alle grote business modellen centraal. Dat is ook waarom één van de eerste vragen, waar ik met ondernemers naar kijk bij het starten of optimaliseren van een bedrijf, is: “Wie help ik met mijn bedrijf?” Oftewel: Wie is de ideale klant? Het kiezen van wie je wilt aantrekken, met wie jij je wilt verbinden en wie jij wilt helpen met jouw product of dienst is één van de belangrijkste beslissingen die je zult moeten nemen als ondernemer. Inzicht in je doelgroep vormt de basis voor al jouw marketing en communicatie inspanningen en het heeft invloed op elk aspect van je onderneming.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De producten of diensten die je aanbiedt
  • De verpakkingen
  • Jouw prijzen
  • De tone of voice van je merk
  • De beelden (visuele communicatie) die jij gebruikt op je website of social media
  • Elke andere beslissing dan ook die je maakt voor je bedrijf

Al deze punten beginnen met jouw Ideale Klant in je achterhoofd. Dus zodra je jouw niche* die jij wilt bedienen hebt bepaald en je hebt geïdentificeerd wie jouw ideale klanten zijn, wil je jouw doelgroep natuurlijk ook onderzoeken.

Je onderzoek helpt jou bij het echt leren kennen en begrijpen van jouw klanten. Het is handig om daarvoor een gedetailleerde klantbeschrijving te hebben, die niet alleen helder laat zien wie ze zijn, maar ook waar jij ze kan vinden en hoe je hen kunt helpen om hun grootste probleem op te lossen of hun grootste doel te bereiken.

Marketing Onderzoek

Om te helpen bij het maken van de best mogelijke beschrijving van jouw ideale klanten, heb ik een lijst samengesteld van 28 dingen die je moet weten over deze personen.

  1. Leeftijd
  2. Geslacht
  3. Waar wonen ze?
  4. Hoe verdienen zij hun geld / Wat voor werk hebben ze?
  5. Wat denken en voelen ze? Wat zijn hun waarden, interesses, meningen, overtuigingen?
  6. Wat is hun grootste probleem of doel?
  7. Welke woorden gebruiken ze (ten opzichte van hun probleem)?
  8. Wat zijn hun dromen en verlangens?
  9. Wat zijn hun angsten en frustraties?
  10. Waarom is het een prioriteit om NU dat probleem op te lossen of dat doel te bereiken
  11. Wat houdt ze tegen om dit probleem op te lossen of dit doel te bereiken?
  12. Wat zal er gebeuren als ze dit niet oplossen of bereiken?
  13. Hoe kan jouw product of dienst hen helpen om het op te lossen of te bereiken?
  14. Hoe ziet hun gemiddelde dag eruit?
  15. Welke boeken, blogs, tijdschriften lezen ze?
  16. Op welke social media platforms zijn ze actief?
  17. Welke websites, blogs en forums bezoeken ze?
  18. Van welke groepen en gemeenschappen maken zij deel uit (in het echte leven en online)?
  19. Welke wijze van communicatie heeft hun voorkeur?
  20. Welke inhoud hebben ze nodig om een eerste stap te zetten?
  21. Hoe willen zij content het liefst ontvangen en consumeren? – Geschreven blogs, video’s, podcasts, e-books, mindmaps, infographics, etc.
  22. Wat is hun budget?
  23. Hoe en wanneer kopen zij jouw type product of dienst?
  24. Welke factoren overwegen zij voordat zij een koopbeslissing nemen?
  25. Wat denken zij over jou, jouw bedrijf en jouw product of dienst?
  26. Wat verwachten zij van een product of dienst als dat van jou?
  27. Waarom zouden ze bij jou kopen in plaats van bij je concurrenten?
  28. Welke bezwaren zouden zij kunnen hebben bij het kopen van jouw product of dienst?

Heb ik iets gemist?

Hoewel deze lijst jou zeker zal helpen met een groot deel van onderzoek en het identificeren van jouw ideale klanten, zou ik niet willen beweren dat het compleet is. Door een reactie hieronder achter te laten, kun je me helpen om deze lijst verder af te maken. Zo help je ook andere ondernemers door te laten weten wat jij denkt dat iedere ondernemer moet weten over hun ideale klanten.

Op jouw merksucces!

Floortje

* Niche = een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *