Betalingstermijn geld betalen factuur

Blog 1- Betalingstermijnen, hoe zit het nu precies?

Nog steeds krijg ik algemene voorwaarden onder ogen waarin onjuiste betalingstermijnen zijn opgenomen.

Hoe zit het nu precies?

Vanaf 1 januari 2013 is wettelijk vastgelegd hoe lang de termijn mag zijn waarbinnen uiterlijk een factuur dient te worden betaald. Er is wettelijk geen wettelijke minimumbetalingstermijn vastgelegd. Voor overeenkomsten gesloten met consumenten geldt dat er niet afgeweken mag worden van maximale betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum. Afwijking van deze termijn is vrijwel niet mogelijk.

Voor bedrijven onderling (B2B) geldt dat als er onderling contractueel niets is geregeld, de betaling binnen 30 dagen na de factuurdatum moet worden verricht. In de overeenkomst (en dus de algemene voorwaarden) mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is. De betalingstermijn mag niet onredelijk zijn.
Overheden zijn verplicht om ontvangen facturen binnen 30 dagen te betalen. Heeft een overheid betalingsachterstand, dan mag een schuldeiser rente in rekening brengen.

Van bovenstaande kan niet contractueel afgeweken worden. Indien u aldus geconfronteerd wordt met afwijkende termijnen kunt u gerust naar bovenstaande verwijzen. Indien u als ondernemer wenst te checken of uw algemene voorwaarden overeenstemmen met de huidige wet- en regelgeving kunt u altijd contact met mij opnemen voor een eerste vrijblijvend gesprek. http://www.scherpadvocaten.nl/

Marianne Zeeman