Groei_Increase_sales_2

De 4 cruciale stappen voor het verhogen van je sales

Heb je waardevolle kennis of een goed product, maar moeite met verkopen? Ontbreekt het je aan een herhaalbaar systeem dat je elke keer op nieuw kan uitvoeren? Zie hieronder de 4 stappen van ontmoeting tot verkoop, die de moeite waard zijn om te implementeren in jouw bedrijf.

 

1. WORD GEZIEN

 

It doesn’t matter how great your product is, if no one is paying attention

 

Harde woorden, maar zo waar. Het maakt niet uit hoe geweldig jouw product is en hoeveel mensen je daarmee zou kunnen helpen, als niemand van je merk af weet. De eerste stap in het hele proces is dus je zichtbaarheid en je herkenbaarheid. Herkenbaarheid is bijvoorbeeld ook je visual identity, zoals logo en huisstijl. Wees visueel aantrekkelijk en zorg dat het aansluit bij de interesses en voorkeuren van jouw doelgroep.

Manieren om meer zichtbaar te zijn:

 

  • Social media (LinkedIn, Facebook, Twitter) – dagelijkse posts!
  • Marketing partnerships of joint ventures. Welke partijen hebben een ander product voor dezelfde doelgroep als jij, waar je mee kan samenwerken?
  • Aanbevelingen van tevreden klanten. Zorg dat je een uitgedacht systeem hebt om je bestaande klanten te transformeren naar ambassadeurs.
  • Bannering of advertising.

2. WORD LEUK GEVONDEN

  • Naast zichtbaar zijn, wil je mensen aan je verbinden. Je wilt dat ze langer blijven hangen op jouw pagina of op je website, dan die paar seconden die nodig zijn voor een eerste indruk.
  • Geef iets GRATIS weg. Denk aan een e-book of e-report of een gratis (online)training. (En verzamel hun e-mail adressen voor het geven van NOG meer waarde in de volgende stap).
  • Heb een ijzersterke brand story. Hiermee trek je mensen aan en kunnen zij zich identificeren. Dit is waar mensen jou of het bedrijf écht leren kennen.
  • Durf jezelf te laten zien als ‘gezicht van’ authenticiteit is “key”. Als je iets doet slechts om leuk gevonden te worden, prikt de hedendaagse kritische consument daar heel snel doorheen.

3. WORD BETROUWBARE VRIENDEN

Door het enorme aanbod tegenwoordig is er meer nodig om mensen aan te zetten tot kopen dan alleen een goed product. Vertrouwen is hierbij ontzettend belangrijk. Positioneer jezelf daarom als expert, zonder je authenticiteit te verliezen. Mensen willen graag emotionele connecties bouwen en ergens bij horen.

Hoe doe je dat?

 

  • Schrijf blogs over jouw expertise die van waarde zijn voor jouw consument.
  • Video blogs (of vlogs) maken het nog persoonlijker en echter.
  • Betrek je ideale of potentiële klanten bij ontwikkelingen, door polls, surveys, etc.
  • Maak een maandelijks e-zine of een verstuur een database mailing boordevol waarde.
  • Treed op als spreker op evenementen of podia waar jouw doelgroep komt.
  • Heb een eigen branded system.

4. WORD GEKOCHT

Hoewel veel ondernemers verkopen of sales vervelend vinden, is het wel cruciaal voor het runnen en bouwen van een succesvol bedrijf. Er zijn ondernemers die de bovenste 3 stappen ontzettend goed doen, en als de hot lead klaar is om te kopen… is er geen goed product of geen goede deal.

Hieronder een aantal tips waardoor verkopen een stuk makkelijker wordt:

 

  • Verkoop je waarde in plaats van je tijd.
  • Maak up sells en down sells van je producten.
  • Zorg dat er altijd een next sell is om een tevreden klant mee verder te helpen.
  • Maak pakketten van jouw diensten of producten.
  • Kijk naar je prijzen en je onweerstaanbare aanbod.
  • Voeg een beleving toe, een WOW effect.

Dit zijn de 4 stappen die jouw zullen helpen bij het proces van Ontmoeting tot Verkoop. Waardoor je niet alleen je merk versterkt maar ook het aantal klanten en je omzet verhoogt.

 

Heb je vragen of wil je weten HOE dit dan te maken? Tijdens de eendaagse Action Generator ondernemerstraining worden deze stappen in detail behandeld. Neem eens een kijkje op www.actiongenerator.nl

Floortje Lopes