ingrid kijkt op ipad online marketing

De 6 meest gemaakte fouten van online marketing

Online marketing is dé manier om jouw zichtbaarheid te vergroten.  En dat is niet zo gek, want het wérkt gewoon. Iedereen is tegenwoordig wel een aantal keer per dag online. Dus zorg jij – als moderne ondernemer- er natuurlijk ook voor dat ze jou tegenkomen.

Toch zie ik nog vaak een dezelfde fouten die ondernemers onbewust maken, waardoor het effect uit blijft. Vaak hoor ik dan ‘zie je wel, het werkt niet’. Jammer, want deze fouten kun je eenvoudig voorkomen, als je er maar weet van hebt. Daarom deel ik ze graag:

 

  1. Er is geen consistentie, omdat er geen plan is. Veel ondernemers komen in actie op het moment dat zij dat nodig vinden. Bijvoorbeeld als ze de afspraken in hun agenda zien opdrogen. Na een tijdelijke afwezigheid zie je ze dan plotseling weer online gas geven. Maar vergis je niet, want mensen merken dat vaak onbewust, waardoor je berichten niet echt voelen. Je kunt daarom beter vanuit een strategisch plan je online marketing inzetten, waardoor je consistent in beeld blijft. En lever oprecht waarde, zonder dat je daar iets tegenover stelt. Dan pas bouw je herkenning en vertrouwen op.
  2. De techniek klopt niet. Ik doel dan enerzijds op de techniek die jij moet kennen rond online marketingcampagnes, maar ook op de ‘harde’ techniek van bijvoorbeeld e-mail automations. Dat zijn e-mails die vanzelf verstuurd worden bij een aanvraag. Hartstikke handig. Maar je moet goed snappen waar je mee bezig bent en regelmatig testen. Want er sluipen snel foutjes in en dat is funest voor de persoonlijke aanpak die je beoogt. En vind je dat te moeilijk? Kies er dan voor om dit een keer goed in te laten richten door iemand die er verstand van heeft. Dat betaalt zich altijd terug.
  3. Kiezen voor ‘mooi’ en ‘uniek’ in plaats van effectief. Dit herken je wellicht wel. Zegt je familie of een goede vriend(in) dat je website er prachtig uitziet. Kijkt een professional er naar; krijg je een hele boel tips hoe het beter kan. Ga dus niet voor ‘mooi’ maar voor wat werkt. Vraag iemand die verstand heeft van marketing naar een oordeel, niet je vrienden. En kies ook niet steeds voor origineel of uniek. Kost je ontzettend veel tijd. Kies vooral voor wat werkt.
  4. En een variant daarop: durf te lanceren. Ga niet voor de 3e of 4e versie van je website, social media bericht of email. Lanceer en publiceer. Durf er voor te gaan. Een 6 wordt daarna gewoon weer een 7 en eindigt in een 8. Oefening baart kunst. Want als je te lang wacht, mis je momentum.
  5. Geen resultaten meten. Hoewel online marketing het grote voordeel heeft dat je bijna alles kunt meten, zie ik dat veel ondernemers dat bijna nooit doen. Eeuwig zonde. Want daardoor weet je wat goed werkt en wat je dus gewoon ‘hup’ kunt herhalen. Net zoals je jouw financiën steeds scherp moet monitoren, geldt dat ook voor online marketing. Want hoewel het een middel is dat niet veel geld kost, het kost je wel tijd en energie. Ga er dus slim mee om.
  6. Geen snelle opvolging. Als je aan online marketing doet, betekent het ook dat je goed moet nadenken over wat er gebeurt als een potentiële klant vervolgens in actie komt. Want tja, daar doe je het uiteindelijk toch voor? Als je namelijk niet snel op een koopsignaal reageert, dan mis je de energie van dat moment. Want je klant stond door jouw bericht waarschijnlijk startklaar. En realiseer je steeds dat de huidige digitale wereld sowieso hoge eisen aan ons als ondernemer stelt. Mensen rekenen online nu eenmaal op een snelle reactie. Maak die verwachtingen waar. Zo creëer je ambassadeurs die zich (ook weer online) positief over jou uitlaten.

Moraal van dit (blog)verhaal: Zet onlinemarketing strategisch in, kies wat je zelf doet of uitbesteedt en het gaat zeker voor jou werken!

Ingrid Beerse