De kracht van betekenisvolle merken

Merken zijn inspirerend. Dat is in ieder geval hoe wij naar merken kijken. Ze hebben idealen, verspreiden een visie, en hebben grote invloed en impact op de levens van mensen. Wij geloven dat merken de kracht hebben om onze wereld te verbeteren.

Ben jij als ondernemer bewust van jouw capaciteit om anderen te inspireren?

Durf jij met jouw merk een leider te zijn?

Of eigenlijk: Weet je hoe jij jouw merk als betekenisvol merk neerzet?

We leven in een tijd waarin merken een zeer belangrijke rol spelen in ons leven. Maar ook in een tijd waarin de consument steeds kritischer wordt. Uit onderzoek is gebleken dat merken die goed “zijn” – dus niet slechts goed “doen” – vele malen succesvoller zijn en ook langdurige groei zullen bewerkstelligen. Consumenten willen namelijk steeds meer bewuste keuzes maken, en zullen in veel gevallen sneller kiezen voor merken die ook daadwerkelijk iets bijdragen. Die betekenisvol zijn.

Uiteindelijk kiest 80% van de consumenten met zijn of haar gevoel. Merken die weten wie ze zijn en wat ze willen bijdragen, zullen mensen aantrekken die daarbij aansluiten, en die ook op de lange termijn met hen verbonden (willen) blijven. Jij hebt als ondernemer een authentieke kern. Het is belangrijk dat je deze continu uitdraagt, in alles wat je doet. Je hebt een visie, idealen en een drijfveer waarom jij bent begonnen. Met het actief bezig zijn en realiseren van die idealen kan jij anderen inspireren om nog meer uit hun leven te halen. En dat maakt jou betekenisvol.

 

How-to-make-game-changing-business-impact-700x467

Betekenisvolle merken beginnen met geven. Ze laten zich leiden door hun visie en de waarde die ze anderen te geven hebben. Ze werken altijd vanuit hun authentieke kern. En weten dat consequent te vertalen in alles wat ze doen. En dat gaat verder dan alleen een mooi product of een mooie merkbeleving.

Kunnen deze merken dan wel bestaan als geven het verdienmodel is?

Absoluut! Betekenisvolle merken maken winst. Winst, gekoppeld aan de waarde die het merk aan de klanten en de wereld levert. Winst is in onze ogen niet alleen wat onder de streep in geld over blijft, maar ook de impact die het merk maakt, de levens die het verandert en de langdurige groei dat het weet te creëren.

Betekenisvol zijn heeft niks te maken met geen geld mogen verdienen, of geen geld mogen vragen voor jouw product of dienst. Winstgevendheid en succes zijn belangrijk! Want hoe succesvoller jij bent als ondernemer en merk, hoe meer middelen en tijd jij hebt om daadwerkelijk een impact te maken.

In jouw leven, het leven van de mensen om je heen, in het leven van je klanten en uiteindelijk ook in onze wereld.

De 4 stappen naar een betekenisvol merk

  1. Een IJzersterke Visie

Merksucces begint met een eigen visie en deze delen. Een duurzame relatie begint bij die ijzersterke visie. Mensen willen zich namelijk kunnen identificeren met iets en verbinden zich niet op basis van een product of dienst. De mooiste merken worden gevormd vanuit de innerlijke drijfveer om iets toe te voegen of te verbeteren.

Geloof in je eigen kracht en laat je niet (ver)leiden door concurrentie of de markt.

 

  1. Authentieke Waarden

De sterkste merken worden gedreven door authentieke waarden. Deze waarden geven het merk identiteit en beleving. Voor veel merken is het makkelijker gezegd dan gedaan om trouw te blijven aan deze waarden, bijvoorbeeld bij groei of toename van medewerkers.
Als merk is het belangrijk om eens in de zoveel tijd jouw strategie onder de loep te nemen. Maar wie je bent en waar je voor staat – je kern – blijft hetzelfde. Dit wordt bepaalt door de waarden, die definiëren wat het allerbelangrijkste is voor jou als merk, maar ook voor jouw klanten.

 

  1. “Remarkable” Producten Of Diensten

Je waarden en visie zijn je basis, maar daarnaast moet je jouw klanten natuurlijk ook concrete waarde te bieden hebben. Dat doe je in de vorm van “remarkable” producten en diensten. Als jouw klanten zich met jou verbinden en je vertrouwen, zijn ze blij dat ze ook van je kunnen kopen.
Remarkable producten zijn unieke producten die weten in te spelen op het emotionele belang van de klant en continu kijken hoe ze hun relevantie kunnen vergroten.

 

  1.  Een inspirerende, betrokken organisatie

Merken komen pas tot leven als de personen binnen het merk de visie ook daadwerkelijk “leven”. Tenslotte ben jij, samen met jouw medewerkers en ambassadeurs – het hart van het merk. Om jouw idealen te bereiken, is het niet alleen belangrijk dat je klanten jouw waarde zien en ervaren, maar dat ook binnen de organisatie iedereen de neuzen dezelfde kant heeft. Wanneer iedereen binnen het merk samenwerkt en het gevoel heeft zelf ook iets te kunnen bijdragen aan het succes, komen zij tot bloei en bereik je samen waardevolle resultaten.

Om een inspirerend en authentiek merk te zijn, moet je jezelf uitdagen en blijven ontwikkelen. Veel merken willen graag veranderen, maar durven dat (nog) niet. Want een business model veranderen en beginnen met geven, vereisen energie, tijd, kennis en een sterke mindset.

In je comfort zone en routine blijven, geeft op korte termijn zekerheid en een veilig gevoel. Maar een échte verbinding – één die langdurig voortduurt en zelfs versterkt op de lange termijn – blijft afwezig…

Als je uitgaat van je eigen kracht en talent en je durft jezelf te laten zien, kun je dát creëren wat echt belangrijk voor je is: een succesvol bedrijf met waardevolle impact.

 

Floortje Lopez – Branding Expert

 

PS: Wil jij leren hoe jij jouw authentieke en inspirerende merk (verder) ontwikkelt? In de eendaagse Action Generator training voor ondernemers krijg je waardevolle inzichten hoe branding werkt voor jou en neem ik je stap voor stap mee door het bouwproces. => http://ag.unitedforsuccess.biz