Bouw arbeiders personeel zzp

Een 8 door Mbo-studenten voor stages en leerbanen

Studenten geven hun stages en leerbanen gemiddeld een 8. Dat blijkt uit de BPV Monitor die SBB vandaag publiceert. Van de praktijkopleiders van erkende leerbedrijven krijgen stages en leerbanen gemiddeld een 7,5. Stagebegeleiders van scholen geven gemiddeld een 7,4. Van alle bevraagde studenten en praktijkopleiders is 90% tevreden over het werk en het behalen van de leerdoelen.

“Een prachtig resultaat, waarop we trots kunnen zijn”, meent Michaël van Straalen, voorzitter SBB en tevens voorzitter MKB Nederland. “Je ziet dat samenwerken loont. Onderwijs en bedrijfsleven hebben de handen ineengeslagen om samen de beroepspraktijkvorming (bpv) te verbeteren. De BPV Monitor maakt de kwaliteit inzichtelijk.”

Ton Heerts, voorzitter van de MBO Raad en vicevoorzitter SBB vult aan: “De praktijkopleiders van leerbedrijven, studenten en stagebegeleiders van scholen hebben de afgelopen jaren enorm ingezet op kwaliteitsverbetering. En dat vertaalt zich nu in dit resultaat. Deze inspanningen zijn een compliment waard.”
Bouwend Nederland is blij met de resultaten. Het laat zien dat studenten het ‘leren in de praktijk’ waarderen. De leerwerktrajecten in de bbl verdienen onze aanbeveling, zeker nu de markt weer aantrekt. Want leren, dat doe je in de praktijk.

Goed beeld van het beroep

Bijna alle studenten kregen een goed beeld van het beroep. Ongeveer 75% van de respondenten zegt dat er afspraken zijn gemaakt tussen de school, het bedrijf en de student. Als die afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst, is iedereen meer tevreden over het nakomen ervan. Een punt voor verbetering is het aantal contactmomenten met school. Daarnaast ontbreekt soms duidelijkheid over de leerdoelen van de stage of leerbaan. Met de BPV Monitor meten beroepsonderwijs en bedrijfsleven verenigd in SBB de kwaliteit van de bpv. Dat gebeurt door vragen te stellen aan de praktijkopleider van het erkende leerbedrijf, de student en de stagebegeleider van de school. De vragen volgen de opbouw van de bpv-periode: de voorbereiding en matching, het maken van afspraken, de uitvoering en de beoordeling. De tussentijdse resultaten zijn door sommige scholen gebruikt in verbeterplannen. Ook leerbedrijven kunnen hun resultaten benutten om hun begeleiding nog verder verbeteren.

45.000 respondenten

In 2016 werden ruim 164.000 praktijkopleiders en 22.000 studenten uitgenodigd voor een evaluatie van de bpv-periode. Bijna 32.000 praktijkopleiders en ruim 10.000 studenten vulden de vragenlijsten volledig in. Via pilots bij negen de scholen zijn nog eens ruim 3.000 stagebegeleiders en studenten bevraagd.

De landelijke rapportage van de BPV Monitor 2016 is hier te vinden.