De Energielabelatlas; er gekleurd op staan

Labelen van uw woning

Labelen betekent van een label, van een etiket voorzien om iets of iemand in een bepaalde categorie in te delen. Sinds kort zijn alle woningen in Nederland, en dus ook de uwe, ongevraagd voorzien van een gekleurd label. Op www.energielabelatlas.nl kunt u inzoomen op uw woonadres en zien welk kleurtje uw woning heeft: groen, geel of rood. Een bont gezelschap van onder andere Natuur- en Milieuorganisaties, de Rabobank, Meer Met Minder en Bouwend Nederland, heeft het initiatief genomen voor de energielabelatlas. Onlangs is een campagne gestart met als titel: Kleur uw Gemeente Groen!

Nu zult u zich wellicht als huizenbezitter afvragen: wat heb ik daar aan? Wat moet ik er mee?

In Noord-Holland staan ruim 1,2 miljoen woningen. Naar schatting betalen de bewoners in totaal ruim 2 miljard euro per jaar voor gas en elektra. De gezamenlijke uitstoot van CO2 is zeer aanzienlijk met zeer schadelijke gevolgen voor natuur en milieu. Door woningen te verduurzamen, met name door isolatie, maar ook door energiezuinige installaties, kunnen de uitgaven voor energie aanzienlijk worden teruggebracht. Rekening houdend met de investering zullen de maandelijkse lasten dalen en wordt uw huis comfortabeler. Daarnaast stijgt de waarde van uw woning. Mijn advies luidt dan ook: wees wijs en bel snel een bekend bedrijf! Simpel!

Interessante doelgroep

Voor de bedrijven ligt het allemaal wat minder eenvoudig. Hoe krijgt u als ondernemer potentieel geïnteresseerden in beeld? Het is belangrijk te weten welke doelgroepen gemotiveerd kunnen worden. Daarvoor moet je woonwijken in kaart brengen. Dat kan, en wel als volgt:

  1. Breng het energieverbruik in beeld
  2. Kijk naar het energielabel
  3. Kijk naar het inkomen.

Bij de combinatie van een hoog energieverbruik ten gevolge van geen of slechte isolatie en voldoende financiële draagkracht, moet het mogelijk zijn tot afspraken te komen over verduurzaming.

Bovengenoemde gegevens zijn beschikbaar. Er is een energielabelatlas, waarin u kunt nagaan welk energielabel bepaalde woningen hebben. De energiebedrijven hebben inzicht in het energiegebruik en zijn bereid om deze informatie per straat (niet per woning, dit in verband met de privacy) openbaar te maken. Tenslotte zijn ook de gegevens over de financiële draagkracht van een bepaalde wijk bekend. Combineer deze gegevens en er kan een interessante doelgroep voor uw bedrijf in beeld komen.

Collectief

De campagne Kleur uw Gemeente Groen! richt zich op lokale bouw- en installatiebedrijven en gemeenten met als doel een aantrekkelijk aanbod voor huizenbezitters te ontwikkelen. Door de bewoners in een bepaalde wijk actief te benaderen en te peilen of er belangstelling bestaat voor een gezamenlijke aanpak, kan een collectief geïnteresseerden worden gevormd. Aan dit collectief wordt een concreet aanbod gedaan, inclusief financiering, gebruik makend van alle subsidiemogelijkheden die er zijn. Zo wordt de drempel verlaagd en de burger ontzorgd. Door een goed kwalitatief aanbod te organiseren, een aantrekkelijk voorstel te doen en de bewoners te faciliteren kleurt beetje bij beetje de atlas groener en groener. Tegen de huizenbezitter zeg ik: maak nu een kleurenprint van uw wijk en ga over vijf jaar na of uw buurt groener is geworden. Als dat zo is, dan is dat goed voor het milieu, voor het comfort van uw woning en, niet te vergeten, voor uw portemonnee. Dat laatste vindt u vast geen bezwaar, want … we blijven Hollanders.

Jan Overtoom – Regiomanager Bouwend Nederland Regio Randstad Noord

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *