Missie Visie-Relaxed Ondernemen

Gastblog; de belangrijkste verschillen tussen missie en visie

Bij het formuleren van je marketingstrategie gebruik je je eigen ondernemersvaardigheden en kennis. Wat er in jouw markt speelt weet jij als geen ander. Voordat je jouw strategie gaat formuleren, bepaal je jouw missie en visie. Niet onbelangrijk, want samen vormen zij de richtlijn voor jouw bedrijf.

Een goede missie en visie maakt jouw klanten duidelijk waarom ze voor jou moeten kiezen. En jouw medewerkers kunnen daarmee allemaal dezelfde boodschap uitdragen naar de markt. Een missie en visie is dan ook niet in een middagje ‘verzonnen’. Het formuleren ervan dwingt je om kritisch en gefocust te zijn over jouw bedrijf. Eenmaal op papier helpen ze jou om gefocust te blijven.

Je missie, visie en marketingstrategie vormen gezamenlijk jouw marketingbeleid. Je kunt ook zeggen dat je strategie het actieplan is om je missie en visie werkelijkheid te laten worden.

Wij zien ondernemers nog wel eens worstelen met hun missie en visie. Beide vertellen iets over het bedrijf dus dat is niet zo vreemd. We hebben de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje gezet.

 

MISSIE

VISIE

Tijdloos Voor een bepaalde periode
Geformuleerd m.b.v. de lessen uit het verleden Blik op de toekomst
Geeft aan wie je bent Geeft aan wie je wilt zijn (de ideale wereld)
Blik naar binnen gericht (Gaat over jouw bedrijf) Blik naar buiten gericht (gaat over wat jij kunt betekenen voor de markt)

Voorbeelden uit de praktijk

Om het verschil tussen een missie en visie te verduidelijken, hier enkele voorbeelden;

TNT Post

Missie

Ons wereldwijd team bestaat uit autonome medewerkers die bedrijven, markten en mensen op een duurzame manier met elkaar verbinden.

Visie

Het meest bewonderde expresbedrijf worden tegen 2020

Phillips Nederland

Missie

Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties

Visie

Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde.

KLM Group

Missie

Samen met Air France geeft KLM invulling aan haar leidende rol in de Europese luchtvaart. Betrouwbaar en met Nederlands pragmatisme zorgen 32.000 KLM’ers voor vernieuwende producten voor klanten en voor een veilige, efficiënte en servicegerichte operatie met actieve aandacht voor duurzaamheid. KLM streeft naar winstgevende groei die niet alleen bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen, maar ook aan de economische, maatschappelijke en sociale ontwikkeling.

KLM werkt aan het creëren van groeimogelijkheden op Schiphol, het verkrijgen van toegang tot alle markten die de kwaliteit van haar netwerk verhogen en gelijke verhoudingen voor alle spelers in de branche. Ook streeft zij naar een goede balans tussen de belangen van het bedrijf en die van de lokale omgeving.

Visie

KLM wil Europa’s meest klantgerichte, innovatieve en efficiënte netwerk carrier worden. Door de fusie met Air France vervult KLM een leidende rol in de wereldluchtvaart. KLM wil voor de klant de eerste keus zijn, voor medewerkers een aantrekkelijke werkgever en voor aandeelhouders een onderneming die winstgevend groeit. Door slimme partnerships en een voortrekkersrol in nieuwe bestemmingen biedt KLM wereldwijde bereikbaarheid via een uitgebreid netwerk. Door in te spelen op marktkansen en technologische ontwikkelingen biedt KLM de klant een eigentijds product.

AMORE

Om het je gemakkelijker te maken stellen wij kort samengevat;

 

Je missie is waar je voor staat. Je visie is waar je voor gaat.

 

Gebruik “AMORE” als checklist voor je missie en visie.

Ambitieus,

Motiverend,

Onderscheidend,

Relevant

Echt?

Meteen aan de slag!

Wil je serieus aan de slag met het bouwen aan een stevige fundering voor jouw bedrijf? Neem je missie en visie nog eens onder de loep. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Laat je door ons informeren over 1:1 praktijkbegeleiding. www.relaxedondernemen.nl

 

Linda en Suzanne – Relaxed Ondernemen