linkedin

[gastblog]LinkedIn, zo veel meer dan een digitale kaartenbak

Door veel mensen wordt de kracht van LinkedIn onderschat. Ik ben van mening dat het echt van toegevoegde waarde is voor de naamsbekendheid van een bedrijf. Regelmatig hoor ik ondernemers om mij heen zeggen dat ze geen tijd voor LinkedIn hebben, of het nut er niet van inzien. Echt, er is weinig tijd nodig om veel met LinkedIn te bereiken. Neem het serieus, het komt – bij goed gebruik – uw bedrijfsidentiteit zeker ten goede!

Uitbesteden of zelf doen?

Onlangs werd mij gevraagd om het LinkedIn-profiel van een ondernemer te beheren, omdat hij daar zelf geen tijd voor had. Ik heb deze aanvraag geweigerd, met als onderbouwing dat ik niet bekend ben met zijn werkervaring en achtergrond. Daarnaast kan ik zijn connecties niet uitbreiden, ik weet tenslotte niet wie hij allemaal wel en niet kent.

Wel heb ik hem geadviseerd in de optimalisatie van zijn profiel, dit kost hem slechts een paar uurtjes. Wat volgt is het up-to-date houden van het profiel, het accepteren van connecties, uitnodigingen versturen en regelmatig een update delen. Het is echt een vereiste dat een persoonlijk profiel zelf bijgehouden wordt.

Bijdrage werknemers

Het is belangrijk om alle medewerkers aan het ‘LinkedInnen’ te krijgen, maar dat blijkt in de praktijk erg lastig. Feit is: hoe meer medewerkers de naam van de onderneming via LinkedIn verspreiden, hoe beter het is. Een korte toelichting:

Iedere onderneming kan een bedrijfspagina aanmaken op LinkedIn. Alle werknemers kunnen deze pagina linken aan hun persoonlijke profiel. Een volledig ingevuld persoonlijke profiel en actieve deelname aan LinkedIn door met mensen te connecten en updates te plaatsen, heeft grote invloed op de zichtbaarheid van de organisatie op internet. Ook is de bedrijfspagina een geschikt kanaal om informatie mee te verspreiden.

Denkt u zich eens in: al uw medewerkers hebben een volledig ingevuld profiel, en hebben deze ook allemaal gekoppeld aan de bedrijfspagina. Het delen van de bedrijfsinformatie met hun connecties verbetert de zichtbaarheid van de organisatie enorm. Het is aan te raden om aan deze berichten een link naar de website toe te voegen, daardoor verbetert de ranking van de betreffende websitepagina’s, zo wordt ook het aantal keren dat de content wordt gedeeld, geliked of aan favorieten wordt toegevoegd, hoger.

Zoeken in Google

De relatie tussen LinkedIn en Google is sterk en is van grote toegevoegde waarde voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO). ‘Google’ eens op uw bedrijfsnaam en ontdek of deze optimaal in de social mediakanalen terugkomt. LinkedIn komt tegenwoordig ontzettend hoog terug in de zoekresultaten.

Veelvuldig gebruik van LinkedIn (in combinatie met alle andere social mediakanalen) zorgt voor een sneeuwbal effect. Gebruik van LinkedIn en andere vormen van social media hoeft echt geen zeeën van tijd te kosten. Eén keer alles zorgvuldig invullen en vervolgens slechts bijhouden!

Uw LinkedIn-profiel houdt u vanaf nu natuurlijk zelf actief bij maar het bijhouden van de LinkedIn-bedrijfspagina en andere social mediakanalen kunt u natuurlijk wél uitbesteden.

Annemieke Hageman