In 3 maanden helpt GO!-NH ondernemers van een idee tot een bedrijf dat klaar is

Maakt jouw DNA een transitie door naar verduurzaming?

We hebben allemaal onze passies in werk en privé, waaronder sport. Een passie die gedreven wordt door ons innerlijke, ons ‘DNA’. Zelf signaleer ik een verandering in mijn DNA, een verandering richting duurzaam genieten. Heb je wel eens nagedacht over jouw verandering in DNA in relatie tot jouw passie voor sport of hobby? Ik deel mijn verandering met jullie.

Terug in de tijd

Even terug in de tijd… jaren 90, net afgestudeerd en volop het werkende leven in, was een van onze hobby’s het rijden met 4 wiel aangedreven auto’s. Zelf reed ik beroepsmatig dagelijks in een 4×4, in het weekend verruilden wij de verharde wegen voor trial parcoursen, bossen, bergen, duingebied. In binnen- en buitenland. Recreatief en af met toe een trial wedstrijdje. Keurig op de daarvoor bestemde paden, keurig betalend voor toegang. Met de openstelling van gebieden voor 4×4 auto’s tegen een vergoeding, kregen organisaties geld voor onderhoud van deze gebieden.

Duurzaam genieten

De ommekeer kwam gelijk met de komst van de nieuwe generatie. Wilde haren werden (tijdelijk?) getemd. Terreinrijden werd wandelen en fietsen. Immers, met een klein kind ga je niet met de 4×4 de verharde wegen af… niet uit veiligheid en wij hadden inmiddels een meer duurzame vorm van genieten van de natuur gevonden. Duurzaamheid zit in onze genen, is ook de drijfveer achter onze onderneming. Bewust van de kwetsbaarheid van moeder natuur hebben wij de 4×4 hobby nooit meer opgepakt.
Inmiddels genieten wij op de mountainbike van de natuur in bos, duin, strand, etc. In binnen en buitenland, mét onze next generation. Duurzaam genieten, met respect voor de natuur, genietend van de seizoenen, van collega mtb-ers.
Deze verandering in ons gedrag werd mij helder toen ik onlangs een uitnodiging van een relatie ontving. Een uitnodiging om met andere technische partijen te gaan genieten van het Noord-Hollandse duingebied en de techniek van het mountainbiken.

Mtb clinic

Na een heerlijke clinic genieten we van de koffie. Ik spreek mijn relatie aan en vraag naar de beweegredenen om een mtb clinic te organiseren voor relaties. Het antwoord is eenvoudig. Ook in zijn organisatie heeft een DNA verandering plaatsgevonden. Sponsorde deze partij in het verleden nog de autosport, tegenwoordig sponsort zij de fietssport. Een verandering ingegeven door verandering in hun productassortiment. Pompen werden duurzame pompen, uitjes veranderden mee naar deze duurzame inslag. Auto’s werden fietsen, de mtb clinic maakt deel uit van deze verandering.

Veranderend DNA in energie inzet?

Bovenstaande nalezend en overpeinzend vraag ik mij af of jouw organisatie al een DNA verandering heeft doorgemaakt, van product naar duurzaam product, van dienst naar duurzame dienst?

Waar staat jouw bedrijf in de ‘DNA’ transitie betreffende energieverbruiken en energie inkoop? Heb je het verbruik en mogelijkheden al inzichtelijk? Is het verbruik en inkoop al in transitie van ‘niet belangrijk onderdeel’ naar duurzame inzet? Van fossiel naar zon, wind en water energie. Van externe inkoop naar lokaal duurzaam opgewekt en lokaal verbruik?

Ik help graag het verbruik, de mogelijkheden voor verduurzaming in kaart te brengen, denk graag met je mee, help je om jouw DNA te veranderen.

José Braakman