Mobiliteit Blog Marco Winder

Mobiliteit, waar staat het voor?

Een veel gebruikt ‘trendy’ woord en van toepassing op vele gebieden. Maar waar staat het eigenlijk voor? Volgens de ‘van Dale’ is de definitie als volgt:

mobiliteit

Het eerste deel spreekt voor zich, maar met name het tweede deel ‘beweeglijkheid’ spreekt mij erg aan. En dan vooral de mate van beweeglijkheid. Dagelijks merken wij in onze werkzaamheden het belang van een hoge mate van beweeglijkheid; figuurlijk gesproken dan.

De vanzelfsprekendheid dat elke schakel in een keten meebeweegt bij veranderingen in het proces, is bijzonder om te zien. Wat ook bijzonder om te merken is, dat we elke keer daar weer in mee gaan! De kunst is om de balans te vinden tussen de noodzakelijke beweeglijkheid en het voorkomen van onnodige, kostbare bewegingen. Op dat gebied is nog veel te bereiken. Laten we eerst maar eens beginnen met de kosten daar neer te leggen, waar zij veroorzaakt worden!

Een meer letterlijke benadering van mobiliteit vinden we natuurlijk dagelijks terug op ’s lands wegen. De overheid heeft in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het bevorderen van de doorstroming. Niet alleen door nieuwe wegen, knooppunten en spitsstroken aan te leggen, maar ook door regulering van de verkeersstromen. Een voorbeeld hiervan is het inhaalverbod voor vrachtwagens (voor de één een verlichting, voor de ander een crime). Naar mijn idee is op dit gebied nog veel te bereiken. Het toepassen van slimme, dynamische (ICT-) toepassingen kan nog aanzienlijk bijdragen aan de verkeersdoorstroming, vooral in gebieden waar het hoofdwegennet samenvoegt met het onderliggende wegennet.

Waar ik zelf overigens een groot voorstander van ben, is het splitsen van het zogenaamd ‘Fernverkehr’ en ‘Nahverkehr’. Twee mooie Duitse termen voor resp. Langeafstands- en Regionaalverkeer. Hoewel lastig toepasbaar in Nederland, zou het splitsten van deze twee verschillende stromen aanzienlijke filevorming kunnen tegen gaan.

Stel je eens voor: Je wilt van Amsterdam naar Maastricht; je rijdt bij Amsterdam de A2 op (links aanhouden op de snelweg…) en je kunt alleen bij Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Maastricht de snelweg af. Heerlijk rustig, toch? Terwijl naast je medeweggebruikers bij afrit Breukelen en Vinkeveen in de file staan omdat de verkeerslichten onderaan de afrit de toevoer niet aankunnen. Ach ja, ‘wishful thinking’ voorlopig?

 

Alhoewel, heeft u laatst het nieuws gevolgd over het zogenaamde ‘platooning’ in het wegvervoer? Zelfrijdende vrachtwagens in kolonne, op korte onderliggende afstand. De techniek is er; nu nog de wetgeving en de infrastructuur!

Wellicht een onderwerp voor de volgende keer…

 

Marco Winder – STS

p.s. U vergist zich hopelijk maar één keer als u in Maastricht staat en eigenlijk afrit Weert had willen nemen!

 

STAM TRANSPORT SCHERMERHORN is een “kleine” middelgrote vervoerder, centraal gevestigd in Noord Holland. Van oudsher thuis in het vervoer en op- en overslag van grondstoffen en levensmiddelen voor zowel industriële als ambachtelijke bakkerijen. Daarnaast is STS groupagevervoerder van pallet- en stukgoederen waar net even meer aandacht aan geschonken moet worden vanwege de aard van het product of het onderliggende proces. Tevens treedt STS op als logistieke afdeling voor een landelijk samenwerkingsverband van gelijkgestemde vervoerders, waardoor een flexibel en goed dekkend netwerk is ontstaan. De samenvoeging van een stukje schaalvergroting en de betrokkenheid van de kleinere vervoerder levert een sterke dienst op!