Onderneemster verbergt een jaar lang met succes zwangerschap en resultaat

Afgelopen zaterdag ontstond er wat rumoer op de Facebookpagina van Jennifer Delano. De 32-jarige pr-goeroe maakte na een klein jaar bekend dat ze een zwangerschap én een bevalling met succes had verborgen. De duizenden social media contacten van de onderneemster zagen de afgelopen maanden meer dan dagelijkse posts over het leven van Delano.

Hierin werden met succes een groeiende buik, alle zwangerschapsklachten én de geboorte van haar dochter verborgen. Hiermee wilde ze haar meer dan 20.000 social media contacten bewijzen dat het niet mogelijk is om echt te weten wat er in iemands leven speelt wanneer je diegene alleen online volgt.

Online en offline realiteit

Afgelopen jaren verbaasde Jennifer Delano zich steeds meer over de waarde die aan social media profielen wordt gegeven. Jennifer legt uit: ”Enerzijds realiseert iedereen zich dat het niet echt is. Ik hoorde van een jongen die Beyonce een hoer vond vanwege haar video’s, terwijl hij eigenlijk heel goed weet dat een video nep is en Beyonce een getrouwde vrouw en moeder is. Zo is het ook met mijn eigen social media. Ik word constant geconfronteerd met de zin en onzin die ik online plaats, terwijl het echte leven toch echt offline plaatsvindt.”

In 2007 – voordat social media zo’n dominante rol kregen – deed Jennifer mee met het filmproject Eyedentity, waarin werd gefaket dat iemand 24 uur per dag via internet communiceerde. Alleen offline zwanger Het was nog een heel werk om alleen offline zwanger te zijn. Van bloemen voor de buik, de juiste hoek en meer selfies, alles werd ingezet om echte foto’s te blijven plaatsen. Zelfs de fotografen van regionale media hielpen door de juiste foto’s te publiceren.

Iedereen die Jennifer offline zwanger zag hield zijn of haar mond online. Van oorsprong was het plan om met mensen het gesprek aan te gaan over de grenzen van de waarheid online en offline. Maar bij alle gesprekken bleek dat het verzwijgen van de waarheid – of simpelweg liegen – online geen issue bleek bij de geïnterviewden. Delano – die als onderneemster de gehele dag besteedt aan het online positief zichtbaar maken van bedrijven – verbaasde zich hierover. ‘Dat mensen zakelijk hard werken om goed voor de dag te komen vindt iedereen al heel logisch, maar dat in persoonlijke contacten mensen zo ver willen gaan, blijft me verbazen. Ik gun mensen liever een geweldig offline leven met warme contacten die van ze houden.’

Video