Branding-Marketing

[gastblog] Ondernemen en Sponsoring

Vorig jaar in oktober kreeg ik een email in mijn postvak van jongtalent schaatser op top niveau Jurian de Graaff uit Heerhugowaard, met de vraag of ik hem wilde sponsoren. Deze mail was met zoveel passie en en enthousiasme geschreven de gedrevenheid spatte er vanaf. Na een leuk kennismakingsgesprek te hebben gehad, hebben we besloten dat ik Jurian de Graaff zou gaan sponsoren en wel met de online zichtbaarheid d.m.v. een website een hulp/onderhoud van zijn social media.

Waarom zou je als ondernemer (zzper) een sporter sponsoren, het kost je immers óf geld óf tijd óf beide! Je kan dit doen omdat je meer in de schijnwerpers komt te staan met je bedrijf, of omdat het past bij je concept, de klik en de passie van de sporter. Dit laatste gold voor mij.

Inmiddels zijn we alweer wat maanden verder en is het schaatsseizoen afgelopen. We hebben veel tussentijdse gesprekken gehad; hoe vinden we het gaan, zijn we tevreden. Ook in bijzijn van diverse schaatswedstrijden geweest. Heel leuk om klein beetje deel uit te maken van zijn team, de schaatswereld. Veel leuke nieuwe (interessante) mensen leren kennen.

Het heeft mij veel tijd gekost maar wat je ervoor terug krijgt doet je zo veel goed! Inspiratie, leren van zijn enorme drive om de beste van de wereld te worden. Wat een sporter allemaal wel niet moet laten voor zijn sport, alleen maar respect!

Je kennis delen op op deze manier, weggeven maakt veel goed door wat je terug krijgt.

Je krijgt er misschien niet direct klanten mee maar wel positieve energie! Door dit weer uit te stralen komt dit weer naar je toe. Jurian heeft mij benoemd tot zijn online coach/begeleider, best een leuk compliment toch?

Verrijk je bedrijf en ga op zoek naar een topsporter die je kan sponsoren en geef hem/haar zo de kans de top te bereiken!

Redenen om te sponsoren

Bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om te sponsoren. Om goed te begrijpen waarom bedrijven gaan sponsoren hebben we hieronder een lijst gezet met uiteenlopende redenen om te sponsoren.

Redenen op een rijtje

  • Verbeteren van imago
  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Verhogen van de omzet
  • Promoten van producten
  • Leggen of verbeteren van relaties met (potentiële) klanten
  • Verkrijgen van gastvrijheid
  • Persoonlijke motieven (goodwill)

Top 3 redenen om verenigingen te sponsoren

Uit onze ervaring is gebleken dat bij verenigingen niet het verbeteren van imago de voornaamste reden is om te sponsoren.
Hierbij de top 3 van redenen om te sponsoren bij verenigingen:

1. Goodwill
Betrokkenheid tonen is de voornaamste reden van bedrijven om verenigingen te sponsoren. Men is vaak zelf betrokken bij de vereniging als lid of als ouder van een jeugdlid. Men sponsort dan vaak om de vereniging een warm hart toe te dragen.

2. Omzet verhogen
Veel plaatselijke bedrijven willen hun producten en diensten bij de leden van de vereniging onder de aandacht brengen. Vaak sponsort de plaatselijke supermarkt verenigingen om zodoende meer klanten te werven en de plaatselijke kroeg hoopt met de sponsoring van de vereniging meer gasten aan te trekken.

3. Imago verbeteren
Met name de landelijk opererende bedrijven kiezen steeds meer voor een gehele sporttak om hun imago te verbeteren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Volvo (hockey), ING (voetbal), Menzis (tennis).

(bron: Sponsit )

Om meer van Jurian de Graaff te lezen, bekijk hier zijn website.