prachtige website maar geen klanten

Een prachtige website, maar geen klanten

Iedereen zegt dat ik een mooie website heb. En het is mijn tweede al, kostte hartstikke veel geld. En het heeft mij nog geen enkele klant opgeleverd’.  Wilma kijkt mij verongelijkt aan. Ze reageert namelijk op mijn pleidooi dat een goede website echt voor je kan werken waardoor klanten contact met je opnemen. Daar geloofde zij dus even helemaal niéts van.

Een mooie site is leuk, maar niet belangrijk

Als ik vraag wie haar website ‘mooi’ vonden, dan weet ik eigenlijk het antwoord al. Maar ik laat het even gebeuren. ‘Nou mijn vriendinnen en mensen waar ik het aan heb gevraagd’. ‘Waren het ondernemers?’ Vraag ik haar. ‘Uh nee’, ze voelt al een beetje waarom ik deze vraag stel. Want ik ben altijd gelijk getriggerd als iemand zegt dat iedereen haar website ‘mooi’ vond. Want dat is fijn hoor. Maar buiten het feit dat je moet afvragen of mensen altijd eerlijk zijn, is een ‘mooie’ site ook helemaal niet zo belangrijk. Want hij moet vooral effectief zijn én marketingtechnisch slim in elkaar zitten. Hij moet voor jou werken.

Alles klaar en wachten maar

En als ik vervolgens vraag welke acties ze heeft ondernomen om ook echt bezoekers op haar website te krijgen, dan kijkt ze mij vragend aan. Ik besluit om haar maar snel uit haar ‘lijden’ te verlossen. Niet dat ze zo zeer onder mijn vraag lijdt – ze zat niet voor niets in mijn training -, maar ze leed wel onder de desinvestering van haar mooie site en al haar verloren tijd. Want ze heeft zitten wachten. Wachten op klanten die haar site zouden bezoeken. Wachten op een mail, op een telefoontje. En dat gebeurde niet. Of je moet al heel bekend zijn. Was ze dus niet.

Helaas kom ik dit nog vaak tegen in gesprekken met ondernemers. Visitekaartjes op orde, flyers gemaakt, website klaar. En wachten maar. Maar dat jij klaar bent, wil niet zeggen dat de wereld gelijk weet dat je er bent én op jou zit te wachten. Je moet zorgen dat mensen naar je website komen. Door een strategie te bedenken die past bij hoe jouw klant zich oriënteert. Hoe hij zoekt. Zodat hij vervolgens op jouw website belandt. Een site die aanspreekt, overtuigt en de bezoeker bij de hand neemt. En als het nodig is een zetje in de rug geeft. Tot actie aanzet. Want we hebben allemaal wel eens wat hulp nodig om die telefoon te pakken, een mail te sturen of een beslissing te nemen. En juist daar helpt een goede website bij.

De loop er weer in

Wilma begreep het na wat uitleg en voorbeelden eigenlijk ook wel. Dus hebben we samen gekeken hoe haar website met een aantal simpele ingrepen gelijk een stuk beter werd. Met actieknoppen, een logische opbouw en rake teksten.  En natuurlijk een marketingstrategie die haar potentiële klant naar de site trekt. Niet ingewikkeld, maar effectief en passend bij wie zij is en waar ze voor staat. Na twee weken appte ze mij al met een super mooi resultaat: Ze had al twee berichten via het contactformulier van haar website ontvangen. Superblij was, want daarmee kreeg zij de loop weer in haar praktijk.

 

Ingrid Beerse helpt zorgondernemers en praktijkhouders met hun ondernemerschap en zorgmarketing www.bureaubeerse.nl