01-Opel-Ampera-e (Small)

Revolutionaire Opel Ampera-e beleeft Nederlandse première

De nieuwe, volledig elektrische Opel Ampera-e beleefde vandaag zijn Nederlandse première. Voor een gezelschap van wagenparkbeheerders, media en stakeholders op het gebied van elektrische mobiliteit werd symbolisch het doek van de Opel Ampera-e getrokken. De onthulling vond plaats in het hoofdkantoor van Eneco, Opels partner op het gebied van duurzaam opladen, in Rotterdam.

De Opel Ampera-e, die komend voorjaar op de markt verschijnt, biedt eindelijk het hoofd aan de grootste drempel voor elektrisch rijden: de angst om te stranden met een lege batterij. Volgens de New European Driving Cycle (NEDC[1]) biedt de elektrische Opel op één acculading een actieradius van ruim 500 kilometer. Hiermee is de Ampera-e met afstand de beste in zijn klasse. De Ampera-e beleefde op 29 september zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs en was – nog ruim voor zijn marktintroductie – slechts één dag in Nederland voor deze sneak preview.

Ralf Hannappel, Director European Electrification Opel, presenteerde de Ampera-e in Rotterdam. Hij onderstreepte dat Opel met de Ampera-e een volledig elektrische auto op de markt brengt, die geschikt is voor alledaags gebruik. Opel demonstreert hiermee dat elektromobiliteit nu bereikbaar is voor een veel bredere doelgroep dankzij uiterst innovatieve technologie en de grote actieradius. “Met de Ampera-e brengt Opel ‘de elektrisch auto voor iedereen’”, aldus Hannappel.

Volop ruimte

De 4,17 meter lange Opel Ampera-e heeft niet alleen een indrukwekkende actieradius, maar is ook erg ruim. Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd en maakt deel uit van de bodemplaat van de auto, zodat het interieur onverminderd plaats biedt aan vijfpersonen. De bagageruimte (381 liter) is bovengemiddeld groot voor auto’s met een vergelijkbare lengte. Het batterijpakket, dat Opel in samenwerking met LG Chem heeft ontwikkeld, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh.

Sportautoprestaties

De Ampera-e levert sportautoprestaties, met een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 150 kW (204 pk). De volledig elektrische Opel sprint in slechts 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt slechts 7,3 seconden (cijfers onder voorbehoud). De topsnelheid is ten faveure van de totale actieradius begrensd op 150 km/u.

De Ampera-e is uitgerust met de nieuwste generatie van het entertainmentsysteem IntelliLink en van Opel OnStar. Deze gelauwerde connectiviteits- en service-assistent dient onder meer als krachtige Wi-Fi-hotspot voor tot wel zeven mobiele apparaten. Het van Apple CarPlay voorziene IntelliLink-systeem biedt de inzittenden toegang tot hun favoriete muziek en andere entertainmentfuncties aan boord van de Opel Ampera-e.

Eneco en The New Motion servicepartners

Eneco, dat zijn hoofdkantoor ter beschikking stelde voor de Nederlandse première van de Ampera-e, is naast The New Motion een van de providers voor de laadservices ten behoeve van Ampera-e-klanten. Opel zal in samenwerking met deze servicepartners een breed pakket laadfaciliteiten aanbieden om zorgeloos elektrisch rijden mogelijk te maken. De Ampera-e is uitgerust met een CCS-aansluiting (Combined Charging System) die zowel AC- als DC-laden met 50 kWh mogelijk maakt.

De Opel Ampera-e komt in het voorjaar van 2017 op de markt. Prijzen maakt Opel later bekend.