Stap niet in de valkuil van deze 9 (schadelijke) branding fabels

Dat ik graag over branding praat is je misschien ondertussen wel opgevallen! Branding maakt me elke dag weer enthousiast omdat ik weet wat de impact is van sterke branding voor een bedrijf of een ondernemer. Voor het geval dat je je nog vaak genoeg afvraagt wat branding nou eigenlijk inhoudt, is hier een korte samenvatting:

Een merk is wat mensen zeggen, denken en voelen over jouw bedrijf. Je kan je er invloed op hebben, maar uiteindelijk kun je het niet bepalen. Branding gaat over het beïnvloeden van die perceptie die mensen – potentiële klanten – van jou of je bedrijf hebben. Dus als je gezien wilt worden als een leuk, spannend en avontuurlijk lifestyle merk, maar mensen zien jou als een saai, eentonig en wanhopig merk dan is er ergens een “disconnect” in je branding. In dat geval breng je niet de juiste informatie of het juiste gevoel naar buiten over jouw merk.

Belangrijk is dus dat jouw branding samenhangend en consequent is. Het moet geen aaneenschakeling zijn van losse elementen. Net als dat constant nieuwe marketingacties te bedenken om maar nieuwe klanten binnen te halen, zonder het langs je brand blueprint te leggen, jouw merk meer kwaad dan goed doet.

Die complete, samenhangende en consequente branding is wat mij enthousiast maakt. Want als ik met klanten werk doe ik er alles aan om ervoor te zorgen dat elke stap hen dichter bij het merk brengt dat ze willen hebben en het gevoel dat zij willen creëren bij hun doelgroep.

In al de jaren dat ik nu werk met ondernemers aan het versterken of bouwen van hun merk, kom ik steeds weer dezelfde misvattingen over branding tegen. Ik heb 9 misvattingen, ofwel de grootste fabels, verzameld om jou ervoor te behoeden dat jij in deze valkuilen stapt en kostbare tijd verspild.

1) “Ik ben maar een klein bedrijf, ik heb geen merk”

Ook kleine bedrijven hebbeb een merk. Alles heeft een merk! En je zou je branding moeten willen gebruiken om je te helpen om uit te groeien tot een grote, succesvolle onderneming.

2) “Ik heb een merk, hier is mijn logo!”

Nee! Je logo is niet jouw merk. Je logo is een deel van je visuele identiteit en dat is weer een deel van je branding. Branding helpt mensen, potentiele klanten, om je merk te begrijpen en je logo is maar een klein stukje van een grote puzzel.

3) “Ik? Ik ben geen onderdeel van mijn branding”

Dat ben je dus wel! Zeker tegenwoordig met het bereik en de kracht van het internet in het bijzonder. Als jij en jouw bedrijf beiden online aanwezig zijn, ben jij zeker van invloed op jouw merk.

4) “Men is niet geïnteresseerd in mijn persoonlijkheid, het is puur zakelijk”

Consumenten krijgen continue reclames en advertenties om hun oren. En ze weten hoe deze te herkennen en hoe ze te negeren of te omzeilen (bijvoorbeeld met AdBlockers). Weet je wat echt verkoopt? Jouw authentieke verhaal vertellen en verbindingen creëren. Je persoonlijkheid is hier een belangrijke factor in.

5) “Ik heb niet echt iets om te verkopen op dit moment, ik pak de branding later wel op”

Maar… je bent wel van plan om op een gegeven moment iets te verkopen, toch? Begin vandaag al met het bouwen van de emotionele verbindingen. En zorg dat je, zodra je jouw producten en prijzen helder hebt, gelijk aan de slag kan.

6) “Mijn branding & marketing strategie zijn hetzelfde”

Nee. De branding en marketing strategie kunnen samenwerken en op elkaar aanlsuiten, maar ze hebben twee verschillende doeleinden. Marketing bereikt de juiste klanten, branding triggert de associaties en bouwt de relatie.

7) “De markt is oververzadigd, merkloyaliteit bestaat niet”

Deze opvatting is vooral vandaag de dag zo verkeerd. Zeker nu de focus verplaatst van reclame en advertising naar het opbouwen van (emotionele) verbindingen en community’s is merkenloyaliteit zeer levendig, relevant en héél belangrijk.

8) “Ik wil geen merk, het is mij te ‘salesy’

Je merk heeft niets te maken met directe verkoop. Branding gaat over hoe klanten denken en voelen over jou en je bedrijf. En laten we trouwens eerlijk zijn, er is niks mis met geld verdienen. Je hebt een bedrijf, en daar wil je toch geld mee verdienen?

9) “Ik heb mijn merk gisteravond even in elkaar gedraaid”

Dat is niet mogelijk. Je branding kan snel worden ontwikkeld, maar het opbouwen van je merk en de invloed die je hebt op anderen zal structuur, tijd en een hoop werk in beslag nemen.

 

Zijn de bovenstaande fabels herkenbaar voor je? Heb je ze wel eens als goed bedoeld advies gehoord, of heb je ze zelf wel eens gebruikt als excuus om niet aan de slag te gaan met jouw branding? Ik hoop dat je nu hebt gezien hoe belangrijk is! Wil je graag leren hoe je jouw branding anders kan aanpakken? Zodat het bouwen van de waardevolle verbindingen, en het verhogen van je zichtbaarheid minder tijd en moeite gaat kosten?

We hebben voor jou de Online Action Training ontwikkeld, waarin onze vier trainers jou
* GRATIS *  hun methoden leren op gebied van Branding, Mindset, Online Marketing en Productiviteit.
Meld je nu gratis aan voor deze Online Action Training en begin vandaag nog met het versterken en succesvoller maken van jouw bedrijf!

Wil je jouw brand verder uitbouwen onder begeleiding van mij en onze andere trainers? Op 18 maart geven wij live de eendaagse Action Generator Training waarin je stap voor stap door de trainers wordt geholpen bij het formuleren van jouw Brand Blueprint, het creëren van de juiste ondernemersmindset, het bouwen van jouw online- en offline marketingplan en leert hoe je meer voor elkaar kan krijgen in minder tijd. Van €657,- nu voor slechts €129,- (excl. BTW) inclusief Lunch en Diner. (Tickets via de link.)

Op jouw branding en merksucces!

Floortje