Vrachtwagen Transport

TLN: Hoe zet ik een zzp’er in?

Branche-organisatie Transport & Logistiek Nederland (TLN) krijgt veel vragen van transportbedrijven over de inzet van zelfstandige of freelance chauffeurs. Wat de risico’s zijn en wat wel mag en wat niet legt TLN uit.

Volgens de WWG mogen er alleen chauffeurs op de auto worden ingezet die in loondienst zijn. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk, te weten collegiale inleen en chauffeurs van een uitzendbureau dat toestemming heeft om te mogen uitzenden in het beroepsgoederenvervoer. Regelmatig ontvangt TLN vragen over het inzetten van zelfstandige chauffeurs of freelance chauffeurs. Gezien de eis van dienstbetrekking uit de WWG kan dit dus niet. Een vervoerder die toch gebruik maakt van ZZP-ers die zichzelf als chauffeur verhuren riskeert een forse boete vanwege de overtreding van de WWG. Tevens bestaat het risico dat de chauffeur alsnog een dienstverband claimt wanneer hij onverhoopt arbeidsongeschikt raakt.

Vervoerders die in zee gaan met zelfstandige chauffeurs zonder eigen vrachtauto en vergunning lopen bovendien het risico dat schades die ontstaan niet verzekerd zijn omdat de verzekeraar zich op het standpunt stelt dat in strijd met de wet gehandeld is.

Wat uiteraard wel kan is het inzetten van een ” echte ZZP-er. De ZZP-er beschikt dan zelf over een (Euro)vergunning en het materieel waarmee de goederen vervoerd worden. Deze ZZP-er heeft dan ook een eigen bedrijfsaansprakelijkheid en ladingverzekering. Om het risico op loonheffing te voorkomen doet de opdrachtgever er verstandig aan om alleen ZZP-ers in te zetten die beschikken over een VAR –WUO (verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming).

Transport & Logistiek Nederland