Transport Logistiek

Transport en Logistiek grote zorgen personeelstekort

Met name het vierde kwartaal was uitzonderlijk sterk. Meer omzet, meer winst en een versterking van de financiële positie. 2017 was een goed jaar voor bedrijven in de transport en logistiek. ​​Niettemin zijn er grote zorgen. Er is onvoldoende personeel om verdere groei bij te houden.​

Dit zijn de belangrijkste conclusies van de Conjuctuurenquête​ die Transport en Logistiek Nederland onder de leden heeft gehouden. TLN vroeg ondernemers naar de situatie van hun bedrijf en naar een beoordeling van de economie. Bijna 800 bedrijven deden mee aan het onderzoek. Dat geeft een representatief beeld van de sector.

De stijging gaat verder​

Het aantrekken van de Nederlandse economie heeft zich vertaald naar meer omzet en winst. De bedrijvigheid is in de laatste twee kwartalen van 2017 weer op het niveau gekomen van voor de crisis die voor de sector halverwege 2007 begon. De stijging gaat verder door, rapporteert meer dan 60% van de bedrijven over het laatste kwartaal van vorig jaar. Voor veel ondernemers verliep 2017 positiever dan zij aan het begin van het jaar dachten, vooral in het laatste kwartaal. Over het geheel genomen sluit 84% van de bedrijven het jaar af met winst. Dat percentage is de laatste twaalf jaar nog nooit zo hoog geweest. 70 procent van de ondernemers vindt de financiële positie van hun bedrijf sterk of zeer sterk. Vooral verhuisbedrijven en bouwgerelateerde ondernemingen draaiden afgelopen jaar bovengemiddeld goed.

Vacaturegraad

Het ondernemersvertrouwen staat op het hoogste punt in achttien jaar. De orderportefeuille voor het komende kwartaal is in de afgelopen negen jaar niet eerder zo goed gevuld geweest als nu. Een recordaantal bedrijven is van plan dit jaar uit te breiden. Een derde wil investeren in materieel, 45% denkt aan meer personeel. Personeelskrapte is echter een groot punt van zorg en houdt veel ondernemers uit de slaap. 60% van de ondervraagden vindt het moeilijk of zeer moeilijk om aan voldoende personeel te komen. Er zijn maar liefst 7000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van bestelauto’s. De zogeheten vacaturegraad (hoeveelheid vacatures op aantal medewerkers) is voor chauffeurs op vrachtauto’s 4% en voor berijders van bestelwagens 3,7%. De problemen bij het vinden van goed middenkader en verhuispersoneel zijn nog veel groter.

Weerslag op andere delen

De effecten van het personeelstekort kunnen groot zijn. Een stagnering van de groei van transport en logistiek kan uitstralen naar de rest van de economie. Onvoldoende transportmogelijkheden kunnen hun weerslag hebben op andere delen van de economie, van bouwbedrijven tot supermarkten en van kledingwinkels tot mensen die willen verhuizen.

Werven nieuw personeel

Om dit vraagstuk aan te pakken zet TLN zich samen met FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen en VVT in voor voldoende in- en doorstroom van medewerkers, via het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Aan de ene kant door (leerling)werknemers te interesseren voor het vak. Maar ook door mensen te interesseren via zogeheten ‘zij-instroom’: mensen die vanuit andere sectoren in de sector een baan zoeken.

Vorig jaar maakten maar liefst 2.638 mensen op deze manier hun droom waar: ze werden vrachtwagenchauffeur. De ambitie voor 2018 is om 2.500 nieuwe chauffeurs te laten instromen in de sector. Ongeveer 1.000 jongeren via BBL en 1.500 via door- en zij-instroom.

Om te zorgen voor extra chauffeurs start via het Sectorinstituut een nieuwe wervingscampagne: ikwordvrachtwagenchauffeur.nl​​ voor 1.500 nieuwe door- en zij-instromers.