Marketing-Target_doelgroep_Niche (Small)

Vind jouw doelgroep in 3 simpele stappen!

3 stappen voor een heldere doelgroep definitie

Wie is precies jouw doelgroep? Voor wie doe je wat je doet?

Heb je een duidelijk klantprofiel of doe je maar wat, en merk je dat je telkens verschillende mensen aantrekt? Ben je misschien veel tijd kwijt met nieuwe klanten vinden die ook bereid zijn om je product te kopen?

We weten allemaal dat een nauwe doelgroep, ofwel niche markt, belangrijk is om te kiezen en te definiëren.

Jouw doelgroep is niet alleen de groep consumenten aan wie jij graag wilt verkopen. En het is ook niet de groep die jou product wilt hebben of nodig. Alhoewel dit wel heel belangrijk is (je wilt namelijk niet al je marketing doeleinden richten op het verkopen van een biefstuk aan een vegetariër), is niet genoeg.

Een betere definitie vind ik daarom:

 

Doelgroep is de markt die jou product wilt of nodig heeft én bereid is ervoor te betalen

 

Een groep die je product wel wilt of nodig heeft maar het niet kan betalen, is geen goede doelgroep. Je runt een bedrijf en hoewel je er waarschijnlijk een hoop plezier in hebt, is het geen hobby die juist geld kóst.

De definitie van jouw doelgroep bestaat uit 3 factoren:

 

1. Demografische details

Denk voor een B2C product aan de meetbare details als man/vrouw, leeftijd, locatie, opleiding, status, inkomens niveau, uitgave patroon. Voor een B2B product kan het ook nog zijn: grootte van het bedrijf, winst, omzet enz.

2. Psychografische details

Denk hierbij aan minder meetbare details als hobby’s, geloof- of levensovertuiging, wat vinden ze belangrijk, wat drijft hen, wat maakt ze gelukkig.

3. Probleem van je klant, waar jij een oplossing voor hebt.

Als jij het probleem waar je klant tegenaan loopt heel goed kent, kan je echt mensen helpen en zullen ze ook sneller bereid zijn om voor jouw dienst of product te betalen.

TIP: Weet je niet precies wat de pijn is van je klant? Doe een enquête of een interview met bestaande klanten of met mensen die voldoen aan de bovengenoemde criteria.

Waarom dus een doelgroep kiezen?

 

Om klanten aan te trekken, moet je weten aan wie je verkoopt

 

Als je dit weet, kan jij je meer verdiepen in de echte behoeften van jouw specifieke doelgroep. Dit zal betekenen dat je meer gericht kan communiceren en dus ook veel effectiever bent. Je kan dan veel meer mensen helpen met de oplossing die jij hebt, en je bedrijf wordt er succesvoller door. Dubbele winst dus.

 

Floortje Lopes – United For Success