Jose Braakman

Wat leert u van een jeans?

Stel, u loopt in een winkelcentrum op zoek naar een nieuwe jeans en stel, u vindt een heel mooie broek met een speciaal label. Een nieuwe broek, duurzaam geproduceerd en geverfd, zonder kinderarbeid en met een speciaal wasadvies dat water en energie bespaart.

Echter, wel iets duurder dan uw huidige vertrouwde jeans. Nu investeren in een duurdere broek om uiteindelijk energie en water te besparen. Ik zou gaan voor de duurzame uitdaging, en u? De doelgroep voor die duurzaam geproduceerde spijkerbroek met speciaal wasadvies is de jeansdrager. Deze doelgroep is in drie subgroepen te verdelen:

1. De behoudende groep

Mijn huidige jeans zit goed, wassen gaat goed, waarom zou ik een duurdere nieuwe kopen? De groep die wil weten hoe deze is geproduceerd, alleen naar de aanschafprijs kijkt. Wat goed is is goed. Ziet niet dat een hogere aankoopprijs nu op termijn voordeel levert.

2. De twijfelaar

De twijfelaar houdt vast aan zijn eigen jeans, ziet wel de mooiere en duurzaam geproduceerde, maar is nog niet overtuigd van de toekomstige besparing op energie en ziet de betere werkomstandigheden zonder kinderarbeid nog niet. Verstandelijk wel klaar voor verandering, maar emotioneel moet het kwartje nog vallen.

3. De groep die gaat voor verandering en verduurzaming

Dit is de groep die niet vasthoudt aan het eigen merk en model. De groep die gaat voor de  jeans die met een schoon en duurzaam productieproces is geproduceerd, zonder kind arbeiders. De groep die gaat voor het nu uitgeven van iets meer geld, en het besparen op het ‘onderhoud’ van de jeans. Ik hoor u denken, wat heeft de spijkerbroek nu met een ESCo te maken? Alle bovengenoemde items kunnen we vertalen naar de keuze voor een duurzame installatie.

jeans duurzaam

De duurdere jeans is de hogere uitgave in jaar 0 voor de collectieve installatie, het productieproces en minder energie vragend onderhoud is het inzetten van duurzame bronnen zon en bodem voor verwarming en verkoeling, minder arbeid voor onderhoud symboliseert het outsourcen van een installatie en dus ontzorging. Collectieve duurzame energie installaties in een ESCo biedt u duurzaamheid, minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en ontzorging. U kunt zich weer toeleggen op uw core business, bieden van huisvesting.

Heeft u de link gelegd met bovengenoemde doelgroepen? Ik zal u helpen de link met de 3 doelgroepen bij de jeans te maken!

1. De behoudende groep

Dit is de groep beslissers die gaat voor het vertrouwde (individuele) verwarmingssysteem, de meerwaarde van verkoeling niet ziet, niet ziet dat een hogere investering op moment 0 uiteindelijk een kostenvoordeel bij de bewoners levert: minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, minder afhankelijk van stijging van kosten voor fossiele brandstoffen. Wellicht door (epc) regelgeving over te halen?

2. De twijfelaar

Wetend dat we duurzaam moeten, overtuigd dat fossiele brandstoffen eindig én vervuilend zijn. Maar… werkt een duurzame energie installatie wel? Hoe benutten wij die energie van zon en bodem? Behoort u tot deze doelgroep? Verstandelijk klaar voor verandering, nu nog uw hart? Dan nodig ik u uit samen met mij een ESCo project van ZON Energie te bezoeken.

3. Gedreven veranderaars en verduurzamers

Altijd voorop lopen, nieuwe uitdagingen zien, de opdrachtgevers die het oude systeem van bouwen laten voor wat het is en kiezen voor een langjarige relatie met een specialist in bouw en exploitatie. De makkelijkste doelgroep. Gedreven door de ambitie duurzaam wooncomfort te bieden aan huurders of kopers, de noodzaak minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen ziend, en overtuigd van het gemak van ontzorgen door outsourcen van de installatie, inclusief het financieel en technisch onderhoud en monitoring, waardoor de eigen energie gericht kan worden op de eigen core business, het bieden van woningen.

Ik hoor graag tot welke groep u behoort. Wat was en is uw motivatie voor verandering en verduurzaming? Wat heeft u nodig om de stap naar verduurzaming van de collectieve energie voorziening te maken?

José Braakman

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *